The Digital Markets Act is an Opportunity for EU Banks

IT Finanzmagazin – by Dominik Siebert and Fabian Meyer, Managing Partners at CORE

The Digital Markets Act is an Opportunity for EU Banks

By Dominik Siebert and Fabian Meyer, Managing Partners at Core

Regulatory counterbalance: The Digital Markets Act

The “Digital Markets Act” (DMA), which came into force in autumn 2022, explicitly represents a regulatory counterbalance.

Now platform services with special market power as a link between companies and consumers are subject to defined “do’s” and “don’ts” if they are actively used by at least 45 million customers. This is intended to prevent the platform operators' dominant market position from being used to favor their own product offerings on the platform.

After a six-month period, they must meet the relevant requirements by March 2024 - any violations face draconian penalties, such as fines amounting to ten percent of global group sales and 20 percent for repeated violations.

Read the full article here. (Article published in German)

Learn about EPAM's experience guiding digital transformation in the open banking and payments industry: https://www.epam.com/industries/financial-services/open-banking-and-payments

Der Digital Markets Act ist eine Chance für EU‑Banken

Von Dominik Siebert und Fabian Meyer, Managing Partner bei Core

Regulatorisches Gegengewicht: Der Digital Markets Act

Der im Herbst 2022 in Kraft getretene "Digital Markets Act" (DMA) stellt explizit ein regulatorisches Gegengewicht dar.

Nunmehr unterliegen Plattformdienste mit besonderer Marktmacht als Bindeglied zwischen Unternehmen und Verbrauchern definierten "Do's" und "Don'ts", wenn sie von mindestens 45 Millionen Kunden aktiv genutzt werden. Damit soll verhindert werden, dass die marktbeherrschende Stellung der Plattformbetreiber genutzt wird, um eigene Produktangebote auf der Plattform zu begünstigen.

Nach einer sechsmonatigen Frist müssen sie die entsprechenden Anforderungen bis März 2024 erfüllen - bei Verstößen drohen drakonische Strafen, etwa Bußgelder in Höhe von zehn Prozent des weltweiten Konzernumsatzes und 20 Prozent bei wiederholten Verstößen.

Lesen Sie hier den vollständigen Artikel.

Mehr Informationen über EPAMs Erfahrung bei der digitalen Transformation im Banken- und Zahlungsverkehrssektor: https://www.epam.com/industries/financial-services/open-banking-and-payments